Visitor: 379689

F  I  M    R  a  l  l  y    2  0  0  5    E  s  t  o  n  i  a

 eesti keeles  in English   


Uudised
Info
Ajalugu
Pildid
Külalisteraamat
Lingid
Kontakt

Ajalugu

Eestlased FIM Rallidel

1. FIM Rally 1936 D Üldvõitja
18. FIM Rally 1963 YU NL võistkond
19. FIM Rally 1964 CH NL võistkond
20. FIM Rally 1965 D NL võistkond
21. FIM Rally 1966 F NL võistkond
23. FIM Rally 1968 I NL võistkond
43. FIM Rally 1988 FIN mitteametlikult
49. FIM Rally 1994 CZ  
50. FIM Rally 1995 N  
52. FIM Rally 1997 PL  
53. FIM Rally 1998 S  
54. FIM Rally 1999 F  
55. FIM Rally 2000 CH  
57. FIM Rally 2002 DK  

Eestlased FIM Motocampidel

19. FIM Motocamp 2000 E JMC - klubide II koht
20. FIM Motocamp 2001 EST Organiseerija maa
22. FIM Motocamp 2003 F Pikim matk,JMC

Eesti motomatkajate tee 60. FIM Rallini.

Sügisel 2002 otsustas Rahvusvahelise Mootorrrattaspordi Föderatsiooni (FIM) Turismikomitee (CML) anda 2005 aasta FIM Ralli korraldusõiguse Eestile, täpsemalt Jõgeva MC-le. Korraldustoimkonda juhib Igor Ellisson. Järgnevalt ülevaade motomatkamise ajaloost Eestis. Mootorratta sõit sai alguse 1895, kui Eestisse toodi esimene mootorratas Hildebrandt- Wolfmuller Saksamaalt. Paar aastat hiljem ilmusid Prantsuse Cyklonett, Belgia FN ja Sardea. Pisut hiljem 1902 saksa Wandererid. Esimesed statistilised andmed pärinevad aastast 1926, siis oli riigis 318 mootorratast. Motoalane tegevus aktiviseerus 30-ndatel, moodustati esimesed klubid. Aastal 1933 liituti FIM organisatsiooniga.Samal perioodil said alguse võidusõidud Pirita ringrajal. Seoses Berliini olümpiamängudega 1936. astal sai Eesti kutse osaleda olümpiamängudele pühendatud Tähesõidul. Berliini Tähesõitu loetakse esimeseks FIM motomatkajate kokkutulekuks ehk ralliks.Eesti 14-liikmeline esindus suutis õigeaegselt läbida kõik kontrollpunktid ja matka käigus toimunud reeglite muutmisele vaatamata finišeeriti õigeaegselt Berliinis. Luksemburglased olid hakanud juba oma võitu tähistama, kui... Eesti motoesinduse kogutud punktid ületasid tunduvalt teiste, 10 osavõtnud riigi punkte. Eesti motomatkajate esindus kuulutati 1936. aasta Berliini Tähesõidu ülekaalukaks võitjaks. Oli au kohtuda ja suhelda Eesti esinduse liikmetega: esinduse juht Harry Pärkma (1907-2000) ja ainukest nais-juht Agnessa Männi-Kook (1910-2001). 1940 aastal eesti okupeeriti Nõukogude liidu poolt. "Puna-terror" hukkas mitmed kuulsad Eesti mootorratturid. Pärast II Maailmasõda taastus mototegevus Nõukogude eestis. Motomatkamine taastus 1955 aastal. Sellel perioodil oli NL'is ametlikult olemas motomatkamine kui spordiala. Oli võimalik saavutada läbi teatud astmete NL meistersportlase tiitel motomatkamises. Kolm eestlast on saavutanud sellise meistitiitli: Rein Alas, Kalev Kaseoja ja Enn Saik. Nüüdseks on need mehed meie hulgast lahkunud. 1963-1968 aastatel osalesid Eesti naismotomatkajad FIM Rallidel NL meeskonnas . Ainult 2 matkamotoristi said võimaluse osaleda Itaalias toimunud FIM Rallil. Üks eestlane läks hüppesse. See lõpetas FIM Rallidest osavõtmise 20 aastaks. 1970-natel sõideti matkasõite NL territooriumil. Ekstreemne matkasõit tehti Tallinnast Vladivostokki (Jaapani mere ääres). Sõit oli 13000 km pikk ning kestis 58 päeva. 1981 aastal võitis Enn Saik NL meistritiitli Altai matkaga. 1982 loodi esimesed kontaktid Soome motomatkajatega. Saadi uut informatsiooni Läänest. Taas tõusis üles küsimus FIM Rallidel osalemisest.1988 osalesid kaks eestlast: Aadu Luuk ja Urmas Kauniste mitteametlikult FIM Rallil Kuopios. Taas lehvis Eesti sini-must-valge lipp. 1990-ndatel said teoks esimesed motomatkad Soome, Rootsi ja Norrasse. Taasiseseisvununa taastati Eesti õigused FIM'is (Rahvusvaheline Mootorrattaspordi Föderatsioon). Sellega seoses moodustati EMF'is (Eesti Mootorrattaspordi Föderatsioon) motomatkakomisjon. Komisjoni esimeseks esimeheks oli motomatkaja Enn Saik. 1992 moodustati esimene iseseisev motomatkaklubi EMMK. Presidendiks Igor Ellisson. Samal aastal hakati korraldama motomatkakokkutulekut "Jõgevatreff", mis praeguseks ajaks on Eesti ja Baltimaade suurim kokkutulek. Alates 1994 on eestlased osalenud peaaegu kõikidel FIM kokkutulekutel, välja arvatud FIM Rallid Tuneesias, Iirimaal ja Hispaanias. 1990 aastast alates on olnud Jõgevatreffi korraldustoimkonna peamine eesmärk korraldada Eestis FIM Ralli. 1999. aastal loodi "Jõgevatreffide" ja FIM kokkutulekute paremaks organiseerimiseks mittetulundusühing motomatkaklubi Jõgeva MC. Juhiks on motomatkaentusiast Igor Ellisson. FIM'I vaatlejad andsid Eestile loa Jõgeva MC'le õiguse korraldada 20. FIM-Motocamp Eestis, Põltsamaal 2001 aastal. Korraldust hinnati väga heaks. See võimaldas kandideerida FIM Ralli korraldamisele. 60. FIM Ralli toimub Eestis, Tartus 2005 aastal. 2003 aastal autasustas FIM Motomatkakomision (CML) esmakordselt Eesti motoajaloos FIM Pronksmärgiga kolme Eesti motomatkajat: Olev Soome`t, Jevgeni Kulikovski't ja Urmas Kauniste`t.

FIM Ralli korraldustoimkond:
Igor Ellisson (Kawasaki GPZ 900, Ural külgkorv)
Olev Kroon (BMW 1100 RS)
Urmas Kauniste (Yamaha XJ 900)
Egge Edussaar (Suzuki GS 500 E)


Eesti motomatkamine ja FIM

1. 1933 liitub Eesti FIM eelkäija F.I.C.M.-iga.
2. 1936 võidab Eesti Berliini Tähesõidu (1. FIM Ralli).
3. 1940 kaotati Eesti liikmelisus FIM-is.
4. 1963 - 1968 osalevad eestlased NSVL esinduses FIM Rallidel.
5. 1968 - 1988 suhted matkakomisjoniga puuduvad.
6. 1988 osalevad kaks meest Soomes FIM Rallil mitteametlikult (U. Kauniste ja A. Luuk).
7. 1991 taastatakse liikmelisus FIM-is ja luuakse ka Motomatkakomissjon EMF-is.
8. 1994 taastati kontaktid FIM Motomatkakomisjoniga ja osaleti esmakordselt FIM Rallil Tsehhimaal.
9. Järgnevatle aastatel osaletakse pea kõigil FIM Rallidel, viimasena Taanis 2002.
10. 2001 antakse Jõgeva MC-le õigus korraldada FIM Motocamp Põltsamaal, toimkonna juht I. Ellisson.
11. 2005 aasta FIM Ralli korraldusõigus on antud motomatkaklubile Jõgeva MC, president Igor Ellisson.

Tähtpäevi

2003. aastal täitub 70 aastat Eesti liitumisest FIM-iga.
2004. aastal tähistab FIM oma 100. aastapäeva (1904 - 2004).
2004. aastal möödub 10 aastat Eesti sidemete taastamisest FIM Motomatkakomisjoniga.



Motoajakirjaniku ja ajalooasjatundja Aare Arula hinnangul on Eesti motoalade kõigi aegade tähelepanuväärseimad võidud: 1936. Berliini Tähesõidu (I FIM Ralli) võit. 1964. Ringrajasõitja Endel Kiisa III koht maailmameistrivõistluste etapil Soomes.
Ajalugu
Jõgeva MC 2004       http://www.jogevamc.ee      jogevamc *at jogevamc.ee       eesti keeles       In English     time=0.00173 sec.